Her forsøger vi at udrede forskellige begreber, som er gode at holde styr på, når du skal ud at investere i en elbil.
Ladestik, kabler og ladestandarder til elbiler:
Stik
Type 1-stik - 1-faset med betegnelsen SAE J1772. Dette kaldes også et J-stik. Disse er almindelige på asiatiske køretøjer og håndterer max 32 A.
Type 2-stik - dette fås i to forskellige faser, 1-faset, som max kan klare 70A, og 3-faset, som kan klare 63A. Standard i Europa og monteret på de fleste europæiske køretøjer.
CCS-stik - Combined Charging System. Er en videreudvikling af Type 2 stikket. Designet til hurtig opladning og kan oplades via (AC) vekselstrøm og (DC) jævnstrøm. Tesla Model 3 bruger dette stik.
CHAdeMO stik - Hurtigt opladningssystem, der tillader opladning op til 50kW. En elbil med Type 1-stik suppleres ofte med en CHAdeMO.
Tesla Supercharger - Tesla har udviklet sin egen standard. Et modificeret Type 2-stik. Er bl.a. placeret på Tesla Model 2 og Model X.
Kabler Type 2/Type 1 - Til forbindelse mellem ladestation/ladeboks (Type 2) og køretøj (Type 1).
Type 2/Type 2 - Til forbindelse mellem ladestation/ladeboks (Type 2) og køretøj (Type 2).
EVSE - Et kabel med en boks, der kommunikerer med bilen og fortæller, hvor meget strøm den kan bruge. Vores kabler kan justeres i intervallet 10A–16A.
Opladningsstandarder Mode 1 - Langsom opladning mellem en almindelig 1-faset (Schuko) eller 3-faset (CEEE) stikkontakt og bilen. Max 16A
Mode 2 - Langsom opladning mellem et standard jordet 1-faset (Schuko) eller 3-faset (CEEE) stik og bilen. Denne standard har også en form for beskyttelse og styring af ladestrømmen. Den kan benyttes, hvis der er et behov for at oplade lejlighedsvis i en kortere periode
(bærbar opladning). Max 32A
Mode 3 - Langsom eller hurtig opladning med speciel kontakt med tilhørende beskyttelse og styring af ladefunktion. Har du en ladeboks derhjemme, bruges denne. Dette giver også højere effekt end en almindelig stikkontakt (op til 22kW i stedet for 2,3kW).
Mode 4 - Hurtig opladning DC (jævnstrøm).
For at kunne estimere, hvor lang tid det tager at oplade batteriet fra 0%, kan du dividere batterikapaciteten (kWh) med ladeeffekten (kW). Dette er vejledende, men forskellige faktorer kan få det til at variere i tid, herunder:
*Batteristørrelse
*Ladestations hastighed (aktuel)
*Ladekabel
Hvis bilen ikke bruges om natten eller i løbet af arbejdsdagen (8 timer), anbefales det at lade ved en lavere strømstyrke. Det betyder mindre slitage på kabler og udstyr og mindsker risikoen for, at hovedsikringen springer derhjemme.